Search This Blog

Sunday 15 April 2012

TASK 3: Induktif atau Deduktif ?

Terdapat 2 jenis kaedah penyelidikan iaitu:
a) Pendekatan Induktif 









b) Pendekatan Deduktif









Topik yang saya pilih ini ialah Deduktif kerana :
  • mula-mula sekali saya akan mempelajari teori-teori yang sebelum menjalankan penyelidikan
  • kemudian, saya akan menjalankan penyelidikan berdasarkan pemerhatian yang diperoleh sendiri daripada data primer (primary data)
  • saya juga mendapat data sekunder ( secondary data) daripada penyelidikan penulis-penulis lain.
  • saya akan menjalankan penyelidikan dengan mendapatkan sampel daripada orang ramai dan analisis data dibuat serta dibandingkan dengan hipotesis.
  • keputusan dibuat selepas membuat hipotesis dan menjalankan kajian untuk mendapatkan data primer.
Cara untuk mengecilkan skop kajian:

Menjalankan penyelidikan 
-mencari maklumat di internet dan perpustakaan dengan mencari jurnal-jurnal, buku rujukan dan sumber-sumber akademik yang lain.

Sumbang saran(brainstorm) tajuk 
- menulis seberapa banyak idea di atas sekeping kertas yang berkaitan dengan tajuk.

Memberi tumpuan kepada satu aspek topik 
-sebagai contoh, dalam kajian gangguan makan , aspek yang perlu dititikberatkan ialah seperti implikasi rawatan kos atau kesannya terhadap emosi pesakit.

Mempertimbangkan masa dan tempat.
-salah satu cara untuk mengecilkan skop penyelidikan ialah dengan memberi fokus seperti penyelidikan tentang "perbezaan antara pengguna era 80-an dan era alaf baru (masa) di Malaysia (tempat)."

By Kaye Jones 2011. edited by Faizal

No comments:

Post a Comment